Gyerekek és informatika
Elöljáróban: 2 lelkileg kiegyensúlyozott, ügyes, okos, sok időt szabadban, barátokkal töltő kislányt nevelünk, akiknek életében a játékos tanulást helyezzük előtérbe. Mindezt nagyon fontosnak találtam leírni, kiváltképp azért, mert sokan támadják a számítástechnika korai felbukkanását a kisgyermekek életében, hozzáteszem okkal, és természetesen nem értek egyet a reggeltől estig játék/film/számítógép/tablet használattal.
Ugyanakkor, ha őszinte akarok lenni, annak ellenére, hogy milyen technikai fejlődésnek lehetünk szemtanúi, az emberek jelentős százaléka technikai analfabéta, akár tetszik akár nem, a fiatalok java része is. Egyáltalán nem tartom helyesnek, sem követendőnek. Az iskolákban oktatnak ugyan számítástechnikát, de ennek ellenére az Excel és Word kezelése is problémát okoz, sőt a levelezéssel is akadnak alapvető problémák.
A gyerekek rendkívül fogékonyak az új dolgok iránt, leginkább az internet, zenék, filmek, letöltések, játékok keltik fel a figyelmüket, szinte biztos vagyok abban, hogy ez az, amit nem kell tanítani, elegendő 1-2 helyet megmutatni nekik. Kontroll alatt tartandó, és követendő mit hol nézeget, és az időkorlátokra is figyeljünk, azonban kicsi korukban nyugodtan a kezükbe lehet adni a laptopot, tabletet és fejlettségi szintjükhöz mérten megfelelő dolgokat érdemes megmutatni nekik. Az egér, touchpad, nyilacskák, enter, törlés, mindezt automatikusan gyakorolják, és közben fejlesztik a kézügyességüket, koncentrációjukat, ugyanakkor fegyelmet is gyakorolnak és kitartásukra is jó hatással van. Hangsúlyozom, hogy nem reggeltől estig, nem napi szinten, hanem okos szülőként beiktatva a hétköznapokba.
Minden gyerek külön egyéniség és fejlődésének érdekében az a leginkább megfelelő, ha figyeljük az igényeit és azonnal lecsapunk arra, ami érdekli őt. Így van ez a számítástechnikával is. Ha az alapokkal szépen halad, kezeli az egeret, ismeri a billentyűzetet, ír-olvas, miért ne mutathatnánk meg, hogyan csinálhat táblázatot Excelben. Higgyétek el, tetszeni fog neki, ahogyan a hétfő kedd napokat beírva, kijelölve, végig húzva magától beíródnak a hét napjai, vagy ugyanígy a számokkal. Kereteznek, kijelölnek, írnak, és közben gondolkodnak.
Ha ügyes anyuka, apuka, akkor használja a cella, oszlop, sor, mentés, intéző, mappa, fájl stb. szavakat és türelmesen nézi, hogy a kicsik a boldogság mosolyával az arcukon tanulnak értelesen az informatikáról. További trükk, hogy megmutathatja a kicsi a barátnőjének/barátjának is, hogy mit tanult.
Amikor elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy komolyabban is foglalkozzon a 10 éves lányunk programozással, megkerestük azt a lehetőséget, ami játékos formában adja át a gyerekeknek az alapokat. Visszafogott lélegzettel figyeltük, hogy mit fog hozzá szólni a gyermek, és természetesen az Ő döntése volt a tanfolyam elkezdése, de bevallom, ha akkor nemet mond, elfogadtuk volna.
Így állok én/mi az informatika oktatásához. Tudom, hogy elég speciális a helyzet, hisz rendszerinformatikai cégként működünk, és a gyerekek ebben nőnek, de éppen ezért gondolom azt, hogy lehet ezt ésszel, jól csinálni, ugyanúgy, mint a rendszergazdai munkát.